Pomimo tego, że instalacje pneumatyczne są dzisiaj niemalże powszechne i często nawet urządzenia użytku domowego opierają się właśnie na pneumatyce, to rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, w jaki sposób one funkcjonują. Dzisiaj skupimy się na zaworach rozdzielających. Co powinniśmy o nich wiedzieć?
Wbrew pozorom zawory rozdzielające są dzisiaj podstawą funkcjonowania niemal każdej instalacji pneumatycznej. To właśnie przy ich pomocy rozdziela się czynnik roboczy na konkretne drogi przepływu, a tym samym w zależności od sposobu podłączenia i wykorzystania tego typu zaworów można zwiększać, zmniejszać, a nawet zmieniać przepływ, a tym samym zasilanie konkretnych odbiorników sterowanych przy pomocy układu pneumatycznego bądź wyłącznie zasilanych w ten sposób.
Zawory rozdzielające – ilość dróg?
Zawory rozdzielające w pneumatyce są powszechnie stosowane – właśnie z tego względu nie powinno stanowić znalezienie w sklepach zarówno zaworów 2-drożnych, jak i chociażby 5-cio drożnych. Producenci tego typu zaworów rozdzielających doskonale zdają sobie sprawę z tego, że wykorzystywane są one w różnorodnych celach – począwszy od elementów instalacji sterujących, aż po pneumatyczne instalacje stricte zasilające.
Sterowanie zaworami rozdzielającymi
Sterować zaworami rozdzielającymi można na wiele sposobów – wszystkie jednak sprowadzają się do tego, że ingeruje się w wewnętrzną konstrukcję zaworu i przestawia wewnętrzny suwak, grzybek czy płytkę rozdzielającą. Takie sterowanie może odbywać się przy pomocy rozwiązań opartych na elektromagnesach, pneumatyce, jak również może być realizowanie mechanicznie – poprzez konieczność ręcznego przestawiania kierunku przepływu w danych zaworach rozdzielających.
Podsumowując, na rynku dostępne są zawory rozdzielające dające nam możliwość ich niemal swobodnego doboru do potrzeb i wymogów konkretnej instalacji pneumatycznej. Przed rozpoczęciem wykonywania danej instalacji pneumatycznej warto jednak sprawdzić czy na rynku w danej chwili dostępne są konkretne typy zaworów rozdzielających. Wymiana ich na etapie już zaprojektowanej instalacji na inny typ często może nie być już taka prosta czy w ogóle możliwa – zmiana ilości dróg w zaworach rozdzielających często może wpływać na wydajność całej instalacji pneumatycznej i nie można tego tracić z pola widzenia! W przeciwnym razie może okazać się, że nasza instalacja pneumatyczna nie będzie spełniała swojego zadania w odpowiednim stopniu!
Artykuł powstał we współpracy z OBREiUP