Dobroczynne właściwości kasz
Zdrowie i Uroda

Dobroczynne właściwości kasz

Ostatnimi czasy ludzie uważniej zaczęli dobierać produkty, które wkładają do swojego garnka. Dzięki wzmożonemu rozwojowi dietetyki dowiedzieliśmy się dużo o właściwym bilansowaniu posiłków oraz szkodliwości niektórych ich komponentów. Z tego powodu do łask powróciły produkty zapomniane, które zostały wyparte dawno temu. Podobnie było z kaszami, wielu kojarzącymi się z biedniejszymi czasami, a jednak mającymi bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie. Oto wykaz kasz posiadających najwięcej wartości odżywczych.

1. Kasza jaglana

Wytwarzana z prosa, określana jest mianem królowej polskich kasz. Nic w tym dziwnego, bowiem to niekwestionowany numer jeden w zestawieniu, jeśli weźmiemy pod uwagę oferowane wartości odżywcze. Zawiera bardzo dużo żelaza, miedzi, witamin z grupy B oraz krzemu, który ma zbawienny wpływ na stawy i kości. Z kolei znajdująca się w kaszy jaglanej spora dawka lecytyny wpływa na układ nerwowy, dlatego produkt ten polecany jest osobom o stresującym trybie życia. W dodatku, nie zawiera glutenu, dlatego może być spożywany przez osoby chore na celiakię.

2. Kasza gryczana

Ta najpopularniejsza w Polsce kasza wytwarzana jest z nasion gryki. W sklepach znajdziemy jej formę paloną oraz niepaloną – ta druga jednak charakteryzuje się pokaźniejszymi walorami dietetycznymi. Zawiera najwięcej przeciwutleniaczy pośród innych gatunków kasz, dzięki czemu jej regularne spożywanie służy naszej urodzie. Ponieważ zawiera bardzo dużo błonnika pokarmowego, po produkt ten sięga się w przypadku zaparć, a także problemów z trawieniem. Ponadto, idealnie odkwasza on organizm, dlatego zaleca się spożywanie go jako dodatku do mięs, zamiast ziemniaków. Także osoby cierpiące na nadciśnienie zyskają na jedzeniu tej kaszy, a to ze względu na dużą ilość zawartego w niej potasu, który obniża ciśnienie krwi.

3. Kasza jęczmienna

W swojej najzdrowszej formie, czyli pęczaku, jest zalecana jako idealna alternatywa dla makaronu oraz ryżu. Zawiera błonnik, zwany glukanem, który obniża stężenie złego cholesterolu w naszej krwi. Dlatego lekarze zalecają jej spożywanie osobom chorym na miażdżycę. Kasza jęczmienna posiada też dużą ilość fosforu, żelaza oraz wapnia, w związku z czym chętnie stosują ją osoby dbające o odpowiednie zbilansowanie codziennej diety.

4. Amarantus

Ta drobna kasza, wytwarzana z ziaren szarłatu, to jeden z najstarszych produktów spożywanych na Ziemi. W Polsce jej cena jest wygórowana, szczególnie w porównaniu z pozostałymi odmianami, jednak warto niekiedy włączyć ją do swojej diety – bowiem białko, które zawiera, jest jednym z najlepiej przyswajalnych spośród tych pochodzenia roślinnego. Z tego cieszy się ona dużą popularnością, jeśli chodzi o dietę wegańską. Duża ilość żelaza to kolejny ważny powód, dla którego po tę kaszę sięgają osoby niejedzące mięsa.

5. Quinoa

Inaczej określana komosą ryżową, jest kolejnym, po amarantusie, produktem z grupy superfood. Popularna w diecie pierwotnych ludów Ameryki Południowej, do Polski trafiła niedawno, wraz z upowszechnieniem się mody na zdrowe żywienie. Jest ona idealnym źródłem przeciwutleniaczy i antyoksydantów. Posiada silne działanie antyalergiczne, a ponadto jest także bezglutenowa, dlatego tym bardziej cenią ją sobie osoby zmagające się z alergiami pokarmowymi. W tym artykule można znaleźć więcej szczegółów na temat alergicznego oddziaływania różnych produktów spożywczych.